ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Додаток до наказу
Конотопської МАН
учнівської молоді
від 03.10.2024 № 33-ОД
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
позашкільного навчального закладу
«Конотопська міська Мала академія наук учнівської молоді»
Конотопської міської ради Сумської області
НА 2024-2027 н.р.
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Освітня програма позашкільного навчального закладу «Конотопська міська Мала академія наук учнівської молоді» Конотопської міської ради Сумської області на 2024-2027 н.р. (далі – Освітня програма) – це нормативний документ, який містить характеристику змісту позашкільної освіти, особливості організації освітнього процесу, єдиний комплекс ocвiтнix компонентів, спланованих i організованих Конотопською МАН учнівської молоді для досягнення вихованцями, учнями i слухачами (далі – здобувачами позашкільної освіти) результатів навчання (набуття компетентностей).
Освітня програма затверджена директором.
Освітня програма вибудувана з урахуванням диференціації та індивідуалізації освітнього процесу, демократизації управління, створення умов для творчої діяльності адміністрації та працівників Конотопською МАН учнівської молоді , збереження єдиного освітнього простору в регіоні, соціального захисту здобувачів освіти, із забезпеченням їх права на доступність і якість позашкільної освіти, створення умов для безперервності освіти.
Освітня програма розроблена на основі Типової освітньої програми закладу позашкільної освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 05.01.2021 р. № 17 «Про затвердження Типової освітньої програми закладу позашкільної освіти», відповідно до закону України «Про освіту» та «Про позашкільну освіту», Положення про позашкільний навчальний заклад, Статуту Про затвердження Типової освітньої програми закладу позашкільної освіти» та інших чинних нормативних актів, а також з урахуванням особливостей соціально-економічного розвитку держави, інтересів здобувачів позашкільної освіти, потреб сім’ї, запитів інших закладів освіти, молодіжних і дитячих громадських організацій, передбачено освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти (ст. 16 п. 3 ЗУ «Про позашкільну освіту»).
ІІ. МІСІЯ, ВІЗІЯ ТА КЛЮЧОВІ ЦІННОСТІ ЗАКЛАДУ
Місія Закладу. Формування та зміцнення актуального, наукового потенціалу Конотопської територіальної громади. Вона актуалізована вимогами часу, особливостями соціуму, урахуванням тенденцій процесів, які відбуваються в масштабах міста, країни, світу, визначає наступні стратегічні напрями:
– задоволення потреб мешканців Конотопської територіальної громади в якісній позашкільній освіті наукового спрямування дослідницько-експериментального напряму шляхом підготовки високоосвічених, національно свідомих, висококваліфікованих, конкурентноспроможних на ринку праці фахівців, здатних задовольнити особисті духовні і матеріальні потреби, а також потреби суспільства у забезпеченні сталого інноваційного розвитку;
– формування та зміцнення інтелектуального, наукового потенціалу Конотопської територіальної громади засобами наукової освіти учнівської молоді, сприяння кожному здобувачу освіти в цілісному розвитку та лідерському становленні;
– створення умов для виховання в учнів толерантності, здатності до діалогу;
– реалізація форм і методів педагогічної взаємодії.
Освітній процес Закладу, залишаючись тісно пов’язаним із загальноосвітніми стандартами, підпорядковується загальним тенденціям, що стосуються культурних і педагогічних процесів. Взаємовідносини «дитина – педагог» у Закладі будується на таких категоріях, як: «діалог», «зайнятість», «супровід», «поле успіху і досягнень».
Таким чином, місія Закладу формує всебічно розвинену, освічену, стратегічно мислячу, конкурентоспроможну, гуманістично спрямовану особистість з почуттям національної свідомості, з громадською позицією, системою наукових знань; особистість готову до суспільного самовизначення, орієнтовану на стале майбутнє та відповідні життєві цінності та пріоритети; особистість з творчим, перспективним мисленням, здатну знаходити нетрадиційні рішення в життєвих ситуаціях, що забезпечить її самовизначення та успіх у житті.
Візія. Утворення спільноти свідомих громадян, які сповідують гуманістичні цінності, володіють ключовими компетентностями, необхідними для успішної самореалізації в будь-якій сфері та усвідомлюють цінність науки в житті сучасного суспільства.
Візія визначена з урахуванням створення сприятливого середовища та умов для забезпечення освіти для сталого розвитку, що є новим етапом формування компонентів комплексної системи освіти, коли її складові стають рівнозначними. Таким чином, новий зміст позашкільної освіти, що базується на основі компетентнісного підходу та дитиноцентрованої орієнтації з урахуванням світового досвіду та принципів сталого розвитку досягається через:
– створення сприятливого середовища, інфраструктури та умов для розвитку особистості;
– розвитку науково-педагогічного потенціалу, удосконалення науково-дослідницької, освітньої та інноваційної діяльності;
– сприяння розкриттю лідерських якостей здобувачів освіти шляхом їх участі в роботі закладу позашкільної освіти;
– забезпечення доступності позашкільної освіти, гарантування громадянам права на її здобуття;
– створення умов для змістовного дозвілля здобувачів освіти та працівників закладу позашкільної освіти;
– відкритість та забезпечення інформування спільноти;
– служіння громаді.
Ключові цінності: дитина, держава, громада, професіоналізм, духовність, лідерство, гідність, свобода, рівність, відповідальність, справедливість, толерантність, академічна доброчесність.
ІІІ. МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДУ
Метою освітнього процесу є пошук, підтримка, навчання та розвиток обдарованої учнівської молоді, здібностей учнів у сфері освіти наукового спрямування, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само- або професійної реалізації, популяризація наукової діяльності та формування наукового світогляду.
Основними завданнями освітнього процесу в закладі є:
– виховання громадянина України;
– збереження мережі та підвищення якості освітньої діяльності закладу;
– створення умов для забезпечення професійної та наукової підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу;
– збереження та подальше зміцнення матеріально-технічної бази закладу, вирішення питань збільшення його фінансування;
– соціальний захист учасників освітнього процесу;
– вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду;
– створення освітніх умов для формування дослідницьких компетентностей, розвитку здібностей та обдарувань, творчого та критичного мислення вихованців, розширення їх наукового світогляду;
– проведення міських масових заходів дослідницько-експериментального, національно-патріотичного, громадсько-виховного, культурно-просвітницького спрямування тощо;
– створення для обдарованих дітей та учнівської молоді розвивального освітнього середовища, у тому числі організація змістовного дозвілля відповідно до їх здібностей, обдарувань;
– формування у слухачів наукового світогляду та навичок академічної доброчесності;
– координація наукової діяльності на території Конотопської територіальної громади;
– виховання у здобувачів позашкільної освіти поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії;
– виховання патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів;
– створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку здобувачів позашкільної освіти;
– створення умов для розвитку активної громадянської позиції, виховання та утвердження патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України, національно-патріотичного виховання учнівської молоді;
– формування емоційного інтелекту у вихованців та педагогів закладу, зокрема, розвиток ряду компетентностей у сферах самосвідомості та самореалізації; ефективної міжособистісної взаємодії, комунікації; адаптації, стресостійкості;
– формування толерантного світогляду учасників освітнього процесу на базі гуманістичних і морально-етичних цінностей, виваженості, відповідальності (що формуються на засадах ефективного критичного мислення, медіаграмотності, здатності жити в мультикультурному середовищі та схильності вчитися впродовж життя);
– формування в учасників освітнього процесу свідомого та відповідального ставлення до власного психічного та фізичного здоров’я, навичок безпечної, екологічно орієнтованої поведінки;
– здобуття учнями, вихованцями, слухачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності;
– задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенню і творчій самореалізації;
– науково-методичне забезпечення закладу в умовах децентралізації влади та освітніх реформ;
– удосконалення професійних компетентностей педагогічних кадрів;
– пошук, апробація та впровадження в освітню систему сучасних інноваційних форм і методів роботи зі слухачами;
– розвиток STEAM-освіти, актуалізація роботи секцій науково-технічного спрямування;
– розвиток науково-педагогічного потенціалу, удосконалення професійної, науково-дослідницької, освітньої та інноваційної діяльності;
– охоплення науковою освітою учнів з районів засобами дистанційної освіти;
– поглиблення співпраці з науковими установами для забезпечення якості та ефективності проведення науково-дослідницької роботи;
– здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи;
– відкритість та забезпечення інформування спільноти з питань освітньої діяльності закладу через засоби масової інформації.
Пріоритетні вектори діяльності закладу:
– робота мовної лабораторії та школи програмування;
– розвиток дистанційної освіти;
– створення наукових студій для здобувачів освіти;
– перехід до проєктних технологій навчання;
– організація профорієнтаційних зустрічей з учнями ЗЗСО;
– створення мережі наукових товариств у Конотопській ТГ;
– співпраця з освітніми округами та опорними школами;
– впровадження хмарних технологій у освітній процес закладу;
– організація роботи консультпункту;
– забезпечення професійного зростання педагогів.
Головні принципи освітнього процесу закладу:
– гуманізація (визначення пріоритетів завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості);
– єдність загальнолюдських і національних цінностей (забезпечення у змісті освітнього процесу органічного зв’язку та духовної єдності української національної культури з культурою народів світу; розвиток культури всіх національних меншин, що проживають на території України; сприяння усвідомленню пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими; визначення позашкільної освіти як важливого засобу національного розвитку й гармонізації національних і міжнаціональних відносин в Україні);
– демократизація (автономія закладу у вирішенні основних питань змісту його діяльності, розвитку різноманітних форм співробітництва та партнерства всіх учасників освітнього процесу);
– науковість і системність (забезпечення оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти);
– безперервність, наступність та інтеграція (єдність усіх ланок освіти, об’єднання зусиль Закладу з іншими закладами та організаціями);
– цілісність і наступність освіти (поглиблення та конкретизація освітнього процесу; набуття освіти упродовж всього життя, за умови наступності та концентричності);
– багатоукладність і варіативність (можливість широкого вибору змісту, форм і засобів позашкільної освіти, альтернативність у задоволенні духовних запитів здобувачів освіти, їх пізнавальних та інтелектуальних можливостей та інтересів, запровадження поліваріантності навчальних програм, поглиблення і розширення їх практичної спрямованості, референції та індивідуалізованого освітнього процесу);
– добровільність і доступність (право вибору та доступності в забезпеченні потреб абсолютності у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності);
– самостійність і активність особистості (забезпечення психолого-педагогічної атмосфери, яка сприяє виявленню, розвитку і реалізації здобувачами освіти пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обдарованості і таланту);
– практична спрямованість (набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок, орієнтація на трудову діяльність у ринкових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом).
Зміст освітнього процесу ґрунтується на засадах особистісного замовлення дітей і їх батьків. Ці замовлення постійно розвиваються, варіюються, в чому і простежується безперервна динамічність позашкільної освіти, її нестандартність та варіативність.
Освітній процес здійснюється за науковим профілем дослідницько-експериментального напряму, який сприяє залученню вихованців, учнів і слухачів до науково-дослідницької, експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності в різних галузях науки, техніки, культури і мистецтва, а також створенню умов для творчого самовдосконалення та виявлення, розвитку і підтримки юних талантів та обдарувань.
- IV. ВИМОГИ ДО ЗДОБУВАЧІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Позашкільна освіта наукового профілю (дослідницько-експериментального напряму) здобувається, як правило, паралельно зі здобуттям базової середньої освіти, повної загальної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти.
Слухачами Конотопської МАН учнівської молоді є учні закладів закладів загальної середньої, які проводять дослідницьку, пошукову та експериментальну роботу з різних проблем науки, техніки, мистецтва.
Зарахування учнів на навчання може здійснюватися протягом навчального року (у міру закінчення комплектування гуртків) за їх бажанням і за згодою батьків або осіб, які їх замінюють на безконкурсній основі.
Вимоги до здобувачів (вік, рівень підготовленості, вимагає або не вимагає спеціальної підготовки тощо) згідно зі Статутом Конотопської МАН учнівської молоді визначаються рівнем творчого об’єднання закладу та відображаються в навчальній програмі.
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття освіти наукового профілю на загальних засадах або в дистанційному режимі.
- V. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ
Конотопської МАН учнівської молоді – заклад позашкільної освіти, що надає спеціалізовану освіту наукового спрямування.
Залучення учнів до науково-дослідницької роботи (наукової освіти) забезпечується роботою стаціонарних секцій та системою масових інтелектуальних заходів.
Основними формами здобуття позашкільної освіти у Конотопської МАН учнівської молоді є очна, дистанційна, змішана. Слухачі можуть обирати або поєднувати різні форми здобуття позашкільної освіти.
Освітній процес здійснюється у наукових відділеннях відповідно до структури НЦ «МАН України»: відділені мовознавства; відділенні літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства; відділенні історії; відділенні філософії та суспільствознавства; відділенні хімії та біології; відділенні екології та аграрних наук; відділенні фізики і астрономії; відділенні комп’ютерних наук; відділенні технічних наук (додаток 1).
Характерними рисами освітнього процесу закладу є створення умов для вільного вибору кожною дитиною напряму і виду діяльності, профілю, різноманіття видів діяльності, що задовольняє найрізноманітніші інтереси, схильності і потреби учня.
Відповідно до Статуту гуртки Конотопської МАН учнівської молоді можуть працювати за трьома рівнями: початковим, основним та вищим.
Гуртки початкового рівня – це творчі об’єднання, де вихованці (учні, слухачі) отримують загальні знання з основ наук, набувають навички з пошукової, дослідницької, експериментальної роботи, беруть участь у написанні творчих рефератів, визначають тему своєї пошукової, експериментально-дослідницької роботи.
Гуртки основного рівня сприяють отриманню знань та формуванню практичних умінь і навичок для самостійного оволодіння науковими і технічними знаннями понад обсяги навчальних програм закладів загальної середньої освіти; розвивають інтереси та нахили до наукових досліджень, творчої роботи за певною тематикою; поглиблюють знання з базових дисциплін; задовольняють потреби в професійній орієнтації. Вихованці беруть активну участь у практичних, наукових експедиціях, олімпіадах, виставках, конкурсах, зустрічах з науковими працівниками, винахідниками, діячами літератури та мистецтва; захищають творчі наукові роботи.
Гуртки вищого рівня – це творчі об’єднання за інтересами для вихованців, які проводять дослідницьку, пошукову та експериментальну роботу з різних проблем науки, техніки, мистецтва; беруть участь у наукових експедиціях, всеукраїнських та міжнародних наукових програмах та проєктах, у масових наукових заходах (конкурсах, турнірах, конференціях), опубліковують свої роботи у різних друкованих органах. Відповідно до рівня класифікації визначаються мета і перспективи діяльності гуртка, обирається навчальна програма.
Вибір форм і методів навчання працівники закладу визначають самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах.
Освітній процес здійснюється диференційовано (відповідно до віку, індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей, психофізичного стану, стану здоров’я, особливих освітніх потреб) з використанням різних організаційних форм роботи, що відповідають профілю Конотопської МАН учнівської молоді:
– систематична робота наукових гуртків, секцій, клубів, товариств тощо, які працюють протягом року при закладах загальної середньої освіти та інших навчальних закладах;
– індивідуальна та групова робота;
– пошукова робота під час проведення наукових і дослідницько-пошукових експедицій;
– конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт;
– наукові студії, лекторії, спецкурси, факультативи,
– секційні та гурткові заняття, лекції, вебінари;
– конференції, семінари, курси, читання, вікторини;
– екскурсії, зльоти, навчально-тренувальні та оздоровчі табірні збори;
– літні профільні школи;
– практична робота в лабораторіях, пересувні творчі та навчальні лабораторії;
– конкурси, огляди, тренінги та виставки творчих робіт вихованців, учнів та слухачів;
– творча робота, виконання освітніх і наукових програм, проектів, акцій тощо;
– інтелектуальні змагання, олімпіади та турніри із різних галузей знань;
– консультаційні збори для вихованців тощо;
– інші форми навчально-виховної та оздоровчої роботи у форматі очної, дистанційної та змішаної організації освітнього процесу.
У період запровадження навчання в змішаному чи дистанційному режимі керівник гуртка самостійно визначає потребу у внесенні змін до календарного планування, розподілу навчального часу на вивчення окремих тем. При цьому потрібно враховувати педагогічну та методичну доцільність і можливість вивчення окремих тем у дистанційному форматі, особливості напряму навчання, рівень підготовки вихованців, технічні можливості закладу, педагога та вихованців. Обов’язково треба урахувати санітарні обмеження щодо часу безперервної роботи дітей за комп’ютером, слід поєднувати роботу в онлайн-режимі з виконанням завдань в асинхронному режимі без використання комп’ютерної техніки та мережі Інтернет.
Педагог самостійно обирає платформи для проведення дистанційних навчальних занять з урахуванням своїх технічних можливостей та можливостей вихованців, враховуючи їх побажання.
Для визначення стану оволодіння навчальним матеріалом доцільно використовувати різноманітні форми та прийоми, зокрема гугл-форми, комп’ютерні тестові конструктори тощо. При цьому можна використовувати різноманітні типи завдань, не обмежуючись тестами з вибором однієї правильної відповіді.
Контроль та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку в освітньому процесі.
Мовою освітнього процесу Конотопської МАН учнівської молоді є державна мова.
- VI. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ЗАКЛАДІ
Система управління освітнім процесом
В управлінні освітнім процесом беруть участь директор, керівники наукових секцій та інші дорадчі органи громадського самоврядування та самоуправління учасників освітнього процесу. Їх повноваження визначаються Статутом закладу.
Управління освітнім процесом орієнтовано на формування здібностей до самоуправління всіх учасників педагогічного процесу; гуманітарний характер управління, що передбачає залучення до аналізу ситуації, постановку проблеми, ухвалення управлінських рішень всіх суб’єктів освітнього процесу, використання аналітичних для рефлексії і експертних процедур в управлінні.
Адміністративне управління здійснює директор. Основною функцією директора є координація діяльності всіх учасників освітнього процесу через методичну раду та педагогічну раду, що є колегіальним органом управління Конотопської МАН учнівської молоді.
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
– виконання Законів України “Про освіту” і “Про позашкільну освіту”;
– реалізація права вихованців на одержання якісної позашкільної освіти, контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок вихованців, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
– оновлення навчально-методичної і технічно-матеріальної бази освітньої діяльності;
– моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу, профілактика булінгу;
– створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
– оновлення методичної бази освітньої діяльності.
Основними напрямами політики із забезпечення якості освітньої діяльності у Конотопській МАН учнівської молоді є:
– якість надання освіти;
– рівень професійної компетентності педагогічних працівників і забезпечення їх вмотивованості до підвищення якості освітньої діяльності;
– якість реалізації навчальних програм, вдосконалення змісту, форм та методів освітньої діяльності та підвищення рівня об’єктивності оцінювання;
– залучення та підготовка слухачів до інтелектуальних змагань різного рівня.
Механізм функціонування системи забезпечення якості освіти Конотопської МАН учнівської молоді включає послідовну підготовку та практичну реалізацію наступних етапів управління:
– планування (аналіз сучасного стану освітньої діяльності та освітнього процесу; визначення сильних сторін і проблем розвитку; визначення пріоритетних цілей та розробка планів їх реалізації);
– організацію (переформатування/створення організаційної структури для досягнення поставлених цілей);
– визначення, розподіл та розмежування повноважень із метою координування та взаємодії у процесі виконання завдань;
– контроль (розробка процедур вимірювання та зіставлення отриманих результатів);
– коригування (визначення та реалізація необхідних дій та заходів, націлених на стимулювання процесу досягнення максимальних результатів).
Прозорість та інформаційна відкритість діяльності установи забезпечується відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту».
VIІ. НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ТА ОБГРУНТУВАННЯ ЙОГО ВИБОРУ
Навчальний план закладу обґрунтовується як механізм реалізації змісту позашкільної освіти та один з основних засобів формування компетентнісного підходу до освітнього процесу, новітніх педагогічних технологій і досягнень науки, змісту Державних стандартів та Базового компоненту середньої освіти і сприяє вирішенню таких завдань:
– модернізація освітньої діяльності відповідно до запитів громадян, держави та суспільства на основі сучасних підходів;
– активізація організаційних форм, методів і засобів освітньої діяльності;
– розвиток профільного навчання;
– впровадження STEM-освіти.
Навчальний план розроблений на навчальний рік із урахуванням мережі гуртків, секцій, що діють в установі, та кількості груп у них, років навчання, структури навчального року (додаток 2).
Навчальним планом для організації освітнього процесу в Конотопській МАН учнівської молоді передбачені гуртки, секції основного та вищого рівня.
Навчальний план Конотопської МАН учнівської молоді спрямований на формування в учнів сучасної наукової картини світу, формування творчої, креативної, відповідальної особистості і компетентного фахівця, який не лише володіє теоретичними знаннями, а й уміє застосовувати їх на практиці, приймати своєчасні рішення та прогнозувати їх результати.
VІIІ.ПЕРЕЛІК ОСВІТНІХ КОМПОНЕНТІВ
Освітніми компонентами є навчальні програми (додаток 3) за дослідницько-експериментальним напрямом відповідно до наукових відділень та секцій Малої академії наук України, які визначають організацію освітнього процесу для досягнення очікуваних результатів навчання.
Освітній процес у Конотопській МАН учнівської молоді здійснюється за типовими навчальними програмами, що затверджені центральними органами виконавчої влади, а також за навчальними програмами, які схвалені (погоджені) на засіданнях кафедр Сумського інституту післядипломної педагогічної освіти, схвалені педагогічною радою Конотопської МАН учнівської молоді та затверджені наказами відділу освіти Конотопської міської ради. Авторські навчальні програми розроблено із врахуванням положень законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту» та відповідно до Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433, Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 серпня 2004 року № 651, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2004 року за № 1036/9635, типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України.
Програми передбачають наступність у засвоєнні й розвитку знань і умінь, здобутих учнями (вихованцями, слухачами) на попередніх рівнях навчання, а також взаємозв’язок із предметами шкільного курсу.
У всіх програмах секцій передбачено індивідуальну роботу. Це регламентовано Положенням про позашкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433 (зі змінами, внесеними згідно з постановами КМУ від 05.11.2008 № 993 (993-2008-п), від 27.08.2010 № 769 (769-2010-п) та Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 № 651 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2008 № 1123).
Навчальні програми включають теоретичні, практичні, консультативні заняття. Проведення теоретичних занять передбачене у формі лекцій, консультацій, зустрічей із вченими, спеціалістами. На практичних заняттях учні вчаться проводити дослідження, користуватися різними приладами, знаходити й обробляти потрібну інформацію, оформлювати і презентувати науково-дослідницьку роботу тощо. Для отримання результатів і досягнення поставленої мети керівник секції може застосовувати пошукові, дослідницькі методи, а також методи активізації пізнавальної діяльності, інструктивно-практичний, стимулювання мотивації та пізнання.
На заняттях секції застосовують різноманітні засоби навчання: друковані, технічні, графічні, об’єкти навколишнього середовища тощо.
Контроль знань здійснюють у процесі проведення тестів, бесід, розв’язування пошукових завдань, написання науково-дослідницької роботи, виступів на науково-практичних конференціях.
Навчальну програму секції можна використовувати під час організації занять у групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 № 651 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2008 № 1123).
Програми є орієнтованими. Керівник секції може вносити зміни й доповнення до змісту програми, плануючи свою роботу з огляду на інтереси учнів і стан матеріально-технічної бази закладу.
Розподіл годин за темами – орієнтовний. Керівник секції, з огляду на рівень підготовки дітей, може визначати, скільки годин потрібно на опанування тієї чи іншої теми, і вносити до програми відповідні корективи.
Перелік обладнання у програмах подано як орієнтовний відповідно до можливостей закладу освіти.
Прийом вихованців здійснюється впродовж навчального року за бажанням вихованців на безкоштовній основі.
ІХ. ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено в навчальних програмах та навчальному плані Конотопської МАН учнівської молоді.
Х. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Методична робота – одна з головних елементів діяльності закладу позашкільної освіти. Метою методичної роботи є надання практичної допомоги педпрацівникам у підвищенні їх педагогічної майстерності, розвитку особистісної культури та посиленні творчого потенціалу, направленого на активне опанування нових ефективних навчально-виховних технологій та підвищення якості освіти.
У методичному супроводі спрямовано діяльність не тільки на задоволення актуальних освітніх потреб педагогічних працівників, але й на випередження, прогнозування та створення умов для виявлення потенційних освітніх потреб, поява яких визначається новими вимогами до освітнього процесу; забезпечення права вибору методичної послуги, що дає можливість реалізації індивідуального освітнього маршруту педагога як засобу досягнення нової якості його професійної діяльності.
Завдання методичної роботи щодо створення особистісно-орієнтованої системи професійного зростання педагога:
– розвиток творчої, інтелектуальної активності педагога та здобувача освіти;
– постійний моніторинг суб’єктів освітнього процесу щодо визначення їхніх інтересів, уподобань, здібностей, можливостей, бажань, забезпечення умов і змісту педагогічної діяльності для їх максимальної реалізації;
– постійне моделювання умов на основі створення ситуацій успіху, завдяки яким спостерігається зростання особистості, з’являються мотиви до самовизначення, самоактуалізації, самореалізації та забезпечення їх реалізації;
– створення умов, які передбачають відповідальність за результати та наслідки своєї діяльності;
– вирішення проблеми створення нового комунікативного простору, який буде зразком якісно нових стосунків «керівник гуртка – вихованець»;
– забезпечення, засвоєння й використання найбільш раціональних методів і прийомів навчання, що відповідають освітній програмі;
– постійне підвищення рівня загальнодидактичної й методичної підготовки педагогів для організації та здійснення освітнього процесу;
– проведення обміну досвідом успішної педагогічної діяльності;
– виявлення, пропагування та здійснення нових підходів до організації освітнього процесу;
– забезпечення постійного засвоєння сучасної педагогічної теорії та практики;
– опанування методологічних та теоретичних основ наукових знань;
– досконале оволодіння методикою викладання тем програми гуртка;
– підвищення рівня загальної культури;
– вивчення й використання у педагогічній практиці сучасних досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного педагогічного досвіду;
– моніторинг результатів участі педагогів у всіх формах методичної роботи.
Методична робота з педагогами має систематичний, ціленаправлений, проблемно орієнтований характер (додаток 4).
У закладі приділяється значна увага самоосвіті, саморозвитку педагогів.
Підвищення професійної компетентності педагогічних кадрів сприяє:
– курсове підвищення кваліфікації при СОІППО, ЦПРПП;
– навчальні тренінги для педагогічних працівників обласних малих академій наук учнівської молоді в рамках Міжнародної освітньої програми «DestinationImagination»;
– семінари-практикуми професійного розвитку педагога МАН України;
– семінар-практикум для педагогічних працівників малих академій наук з впровадження наукової освіти;
– майстер-класи та вебінари Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Сумській області та Науково-методичний центр професійно-технічної освіти у Запорізькій області;
– Всеукраїнська школа методиста позашкільного навчального закладу;
– семінари для методистів МАН України.
Кожен педагог працює над індивідуальною проблемною темою за власним вибором. Вони підвищують свої фахові знання шляхом проходження тренінгів, майстер-класів, семінарів, тощо у різних профільних установах та закладах, одержують додаткову освіту.
У 2023 році заклад планує започаткувати щорічні методичні консульт-дні у навчальні заклади, з метою надання інформаційно-методичної допомоги вчителям, педагогам-організаторам, відповідальним за роботу з талановитими учнями, а також з метою встановлення та налагодження партнерської співпраці.
Головним критерієм діяльності методичної роботи закладу залишається питання якості і результативності освітнього процесу в інформаційному суспільстві, яке дуже швидко змінюється; відбір змісту і ціннісних орієнтацій у розвитку особистості дитини; допомоги в його індивідуальному становленні.
ХІ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
Очікуваним результатом освітньої програми має стати ефективна та якісна освіта наукового спрямування, що базується на трьох ключових компонентах:
– вмотивований педагог, який допомагає кожній дитині повірити в свої здібності та розкрити власний потенціал;
– зміст освіти, що поєднує знання та практичні навички, необхідні для успішної самореалізації в житті;
– орієнтація на учня з урахуванням його потреб та інтересів для поліпшення результатів навчання.
Три ключові компоненти включають в собі такі складові:
– формування наукової, інтелектуальної еліти Конотопщини, створення умов для самовизначення і духовного зростання дітей та молоді, їх підготовки до активної професійної та громадської діяльності, досягнення успіху в житті;
– розширення спектру взаємодії з установами, організаціями різних рівнів та форм підпорядкування в галузі науки, техніки та ІТ-технологій;
– сприяння створенню науково-дослідницьких лабораторій на базі шкіл Конотопщини для здійснення учнівських наукових досліджень;
– розвиток Конотопської МАН учнівської молоді як позашкільної освітньої системи наукового спрямування, в рамках якої здобувачі освіти набувають:
ключові компетентності;
спеціалізовані фактологічні та теоретичні знання відповідно до профілю секції, проєкту з урахуванням сучасних досягнень науки;
розуміння основних принципів, процесів і понять з обраного профілю секції, проєкту;
уміння виконувати типові для обраного профілю секції, проєкту дослідницькі навчальні завдання шляхом вибору і застосування основних методів, інструментів, матеріалів та інформації;
уміння оцінювати результати виконання дослідницьких навчальних завдань відповідно до заздалегідь заданих критеріїв; оволодіння засобами пізнання та методиками застосування знань, методами ефективної самореалізації (softskills);
– побудова поетапного зростання учня як дослідника від основного до вищого рівнів навчання;
– формування спільнот (педагогів, дітей та ін.), об’єднаних єдиними цінностями й цілями;
– формування ціннісних орієнтирів світоглядного сприйняття;
– моральна мотивація;
– нормативно-правове та науково-методичне забезпечення діяльності наукових секцій на базі шкіл Конотопської МАН учнівської молоді;
– високий рівень професійно-творчої взаємодії та інноваційна спрямованість педагогічного колективу.
Важливою складовою сучасної позашкільної освіти є формування ключових компетентностей вихованців на шляху реалізації концепції НУШ (додаток 5).
Як результат реалізації освітньої програми є сформованість у здобувачів позашкільної освіти пізнавальної, практичної, творчої та соціальної компетентностей.
Пізнавальні компетентності передбачають:
– оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей знань, основ характеристики явищ і процесів суспільного життя;
– набуття знань, морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля.
Практичні компетентності передбачають:
– формування різноманітних техніко-технологічних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію.
Творчі компетентності передбачають:
– набуття досвіду власної творчої діяльності у різних галузях знань;
– розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу;
– розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії;
– необхідність у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні.
Соціальні компетентності орієнтовані на:
– досягнення високого рівня освіченості і вихованості;
– емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток;
– формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі;
– розвиток здатності до професійного самовизначення, творчого становлення;
– формування громадянської поведінки, патріотизму, любові до України.
Додаток 1
Навчальний план
Конотопської МАН учнівської молоді
на 2024-2025 навчальний рік
Наукове відділення | Назва гуртка | Основний рівень
|
Основний і вищий рівні
|
Вищий рівень | Початковий, основний та вищий рівні | |||||
на тиждень | усього за термін | на тиждень | усього за термін | на тиждень |
усього за термін |
|||||
на тиждень | усього за термін | |||||||||
Науки про землю | Юний географ | 5 | 185 | |||||||
Філософії та суспільствознавства | Філософія | 2 | 74 | |||||||
Педагогіка | 1 | 37 | ||||||||
Юний журналіст | 1 | 37 | ||||||||
Літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства | Зарубіжна література | 1 | 37 | |||||||
Фольклористика | 1 | 37 | ||||||||
Мистецтвознавство | 1 | 37 | ||||||||
Мистецтвознавство і фольклористика | 2 | 74 | ||||||||
Літературна творчість | 5 | 185 | ||||||||
Філології | Англійська мова | 1 | 37 | |||||||
Мовознавство | 1 | 37 | ||||||||
Юні мовознавці | 1 | 37 | ||||||||
Історії | Історія України | 2 | 74 | |||||||
Історія | 1 | 37 | ||||||||
Історія | 1 | 37 | ||||||||
Історія | 1 | 37 | ||||||||
Історія | 1 | 37 | ||||||||
Математики | Юний математик | 1 | 37 | |||||||
Математика | 1 | 37 | ||||||||
Математика | 1 | 37 | ||||||||
Фізики і астрономії | Фізик-дослідник | 1 | 37 | |||||||
Економіки | Економіка | 4 | 148 | |||||||
Хімії та біології | Юні ботаніки | 1 | 37 | |||||||
Юний біолог | 1 | 37 | ||||||||
УСЬОГО ПО НАВЧАЛЬНО-ОРГАНІЗАЦІЙНИХ РІВНЯХ | 18 | 666 | 11 | 407 | 5 | 185 | 4 | 148 | ||
УСЬОГО ПО ЗАКЛАДУ | На тиждень – 38 год. За термін навчання – 1406 год. |
ДИРЕКТОР Євгенія ІВЛЄВА
Додаток 2
Навчальні програми
Конотопської міської Малої академії наук учнівської молоді
2024-2025 н.р.
№ | Назви гуртків, інших творчих об’єднань | Навчальна програма
із зазначенням навчальних рівнів, ким і коли затверджена |
примітки | |
1 | Економіка | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Економіка». Олех А.П. Початковий, основний та вищий рівні. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
2 | Мистецтвознавство та фольклористика | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Мистецтвознавство». Сидоренко О.М. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
3 | Юні мовознавці | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Українська мова». Іваненко І.М. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
4 | Юний географ | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Географія». Н.І. Провотар, Н.О. Халупко. Основний і вищий рівні. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
5 | Педагогіка | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Педагогіка». Боровець О.В., Лівандовська Л.М. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
6 | Історія | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Історія України». Кудінов Д.В., Оліцький В.О. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
7 | Філософія | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Філософія». Н.Г. Мозгова, Н.Б. Адаменко. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
8 | Юний біолог | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Біологія». Спринь О.Б., Мороз Т.С. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
9 | Фізик-дослідник | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Фізика». Лимар В.І., Литвиненко Н.М. Вищий рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
10 | Юний математик | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Математика». Тимощук А.І. Вищий рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
11 | Англійська мова | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Школа юного науковця (англійська мова)». Янцева Н.В. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
12 | Юний журналіст | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Основи журналістики». Чаловська М.В. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
13 | Фольклористика | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Фольклористика». Н.А. Хомеча. Основний і вищий рівні. Затверджено наказом уравління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
14 | Юні ботаніки | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Фізіологія рослин». Ж.І. Білик. Основний рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
15 | Зарубіжна література | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Зарубіжна література». Краснящих А.П. Вищий рівень. Затверджено наказом управління освіти Конотопської міської ради №256-ОД від 19.09.2024 | ||
16 | Літературна творчість | Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Літературна творчість». О.С. Тараненко. Основний і вищий рівні. Затверджено наказом управління освіти №256-ОД від 19.09.2024 |
Додаток 3
Методичне забезпечення освітнього процесу
№ | Напрями діяльності | Завдання | Засоби (форми) реалізації |
1 | Науково-методичне забезпечення діяльності наукових секцій на базі ЗЗСО | Нормативно-правове забезпечення діяльності | Укладення договорів про співпрацю |
Розробка інформаційно-інструктивних матеріалів щодо організації діяльності наукових секцій | |||
Моніторинг діяльності наукових секцій | |||
Активізація науково-дослідницької діяльності наукових секцій | Проведення виїзних зустрічей «Запитай про МАН», семінарів-практикумів, воркшопів для керівників наукових секцій | ||
Організація лекторіїв, тренінгів, семінарів-практикумів, майстер класів для слухачів | |||
Розробка онлайн-платформи з питань організації науково-дослідницької роботи («Віртуальний методичний кабінет») | |||
2 | Науково-методичне забезпечення освітнього процесу Конотопської МАН | Робота з педагогічними кадрами | Впровадження інноваційних технологій навчання, компетентнісного підходу у діяльність педагогічних працівників МАН |
Формування стратегії супроводу освітнього процесу у секціях (набір слухачів, мотивація слухачів до навчання, результативність науково-дослідницької роботи) | |||
Вивчення думки педагогічних працівників щодо роботи у МАН | |||
Підвищення фахової майстерності педагогічних працівників
Конотопської МАН |
Проведення науково-методичних семінарів-практикумів, тренінгів, майстер-класів | ||
Активізація самоосвітньої діяльності педагогічних працівників МАН через навчальні Інтернет-платформи | |||
Проведення навчальних семінарів, круглих столів для керівників наукових секцій щодо обміну досвідом | |||
Робота зі слухачами | Розробка програм наукових студій з розвитку критичного мислення, лідерства | ||
Дослідження запитів, інтересів та інтелектуальних потреб слухачів | |||
Розробка екскурсійно-пізнавальних програм для слухачів | |||
Робота з громадськістю | Створення діалогового середовища з батьками слухачів МАН | ||
Налагодження співпраці з батьками | |||
Вивчення думки батьків щодо навчання дітей у МАН | |||
Методичний супровід інтелектуально-масової роботи | Інформаційний супровід проведення конкурсів | ||
Підготовка учасників конкурсів, конференцій та турнірів | |||
Розробка інформаційно-інструктивних збірників щодо організації заходів | |||
Розробка та введення в дію нормативної документації | – освітньої програми закладу;
– програми та стратегії розвитку; – статуту; – положень, програм, планів, умов проведення конкурсних заходів |
||
3 | Інноваційно-проєктна діяльність | Організація участі у проєктній діяльності | Налагодження співпраці з громадськими організаціями
|
Співпраця з бізнес-структурами Конотопської ТГ та урядовими організаціями | Участь у конкурсах
Проведення спільних конкурсів, екскурсій, семінарів, досліджень, наукових пікніків |
||
4 | Інформаційно-видавнича та маркетингова діяльність | Розробка стратегії популяризації діяльності
Конотопської МАН |
Розробка інформаційних матеріалів, флаєрів, іміджевої продукції |
Розробка презентаційних відеороликів про діяльність Конотопської МАН | |||
Розробка презентацій | |||
Просування сторінки Конотопської МАН у соціальних мережах | |||
Оновлення формату роботи сайту | |||
Співпраця зі ЗМІ | |||
Підготовка статистично-аналітичної інформації | |||
Формування позитивного іміджу Конотопської МАН у соціумі | Вивчення освітніх запитів ОТГ
Урізноманітнення форм та видів освітніх послуг Аналіз невикористаних можливостей закладу Сприяння розвитку професійних якостей педагогічних працівників, розвиток готовності до інноваційної діяльності |
||
5 | Робота психологічної служби | Теоретико-прикладне дослідження компетентнісного розвитку особистості у системі МАН
|
Додаток 4
Формування ключових компетентностей за концепцією НУШ
№ | Ключові компетентності | Компоненти |
1 | Дослідницька компетентність | Уміння: продукувати нові ідеї, шукати й критично оцінювати інформацію, отриману з різних джерел (текстову, цифрову, символьну) та їх надійність; укладати анотовану бібліографію, глосарій; підбирати методологію дослідження відповідно до цілей дослідження й галузі знань; застосовувати науковий метод (проводити опитування, спостереження, досліди та експерименти за алгоритмами, узагальнювати, описувати та презентувати результати досліджень), володіти прийомами перевірки інформації на достовірність; систематизація, узагальнення та класифікація інформації; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, об’єктами та загальними правилами, законами; відрізняти причинно-наслідкові зв’язки від кореляційних, формулюючи висновки, визнавати власні помилки, вчитися на них; обґрунтовано ризикувати, висловлюючи та впроваджуючи нові ідеї; оцінювати ризики під час прийняття рішення; здійснювати самооцінку власних (командних) ресурсів і творчих досягнень
Ставлення: застосовувати здобуті у дослідницькій діяльності знання та уміння у життєвих ситуаціях; ставити цілі й досягати їх; етичність дослідження Навчальні ресурси: лабораторні дослідження, експедиції, робота в архіві, бібліотеці, бази даних тощо |
2 | Спілкування державною (і рідною – у разі відмінності) мовами | Уміння: ставити запитання й відповідати на запитання інших з проблеми дослідження, розпізнавати проблему; презентувати проєкти і результати власних досліджень державною мовою; розробляти структуру доповіді для розкриття теми (досягнення мети) виступу; впевнено та переконливо висловлювати власну думку; під час публічного виступу міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої у різних форматах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих галузей знань, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем, захист проєктів, виступи на конференціях, круглих столах, співпраця в команді |
3 | Спілкування іноземними мовами | Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених тематикою проєкту; розуміти на слух зміст оригінальних текстів; читати і розуміти оригінальні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань, у тому числі аргументувати свою точку зору; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб
Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою Навчальні ресурси: підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти |
4 | Математична компетентність | Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними суб’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів Навчальні ресурси: розв’язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації |
5 | Основні компетентності у природничих науках і технологіях | Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. Усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу |
6 | Інформаційно-цифрова компетентність | Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити достовірність тверджень
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів |
7 | Уміння вчитися впродовж життя | Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії |
8 | Ініціативність і підприємливість | Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі), стартапи, бізнес-проєкти |
9 | Соціальна і громадянська компетентності | Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; враховувати особливості аудиторії під час доповіді; опановувати негативні емоції; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані; ставити цілі, працювати на благо суспільства; реалізовувати соціальні й громадянські проєкти
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією Навчальні ресурси: завдання соціального змісту, фасилітація |
10 | Обізнаність і самовираження у сфері культури | Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо)
Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства Навчальні ресурси: екскурсії, культурні події та інституції |
11 | Екологічна грамотність і здорове життя | Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання
Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо Навчальні ресурси: навчальні проєкти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя |
ДИРЕКТОР Євгенія ІВЛЄВА